Följer ni Tone Schunnesson på insta? Hon är så rolig och rapp i sina stories, tycker jag. Härom veckan släppte hon sin nya roman och i samband med det intervjuades hon i DN. På frågan om sin sociala medier-närvaro svarade hon så här:

”Internet blir bara tristare och tristare: uppköpt, kommersialiserat, kontrollerat. Jag kan nog känna att jag håller på att förlora det rummet.”

Visst sätter hon fingret på nåt! Utvecklingen på Instagram till exempel. Från att ha varit ett forum där folk visat upp sina, i för sig tillrättalagda, vardagsbilder, är det nu som att var och varannan människa ser sig som en offentlig person och medvetet anpassar sin ton och sitt innehåll därefter.

Häromdagen skrev en person som jag följer att Instagrams algoritmer premierar ens konto om man lägger upp 7-8 stories om dagen. Och så la hon upp en omröstning: Orkar ni se mig så mycket varje dag? (Jag ville rösta nej, men ville samtidigt inte verka taskig)

Kontentan blir alltså att vanliga människor låter sig styras av algoritmerna för att få fler följare och få känna sig lite som en influencer.

Och de riktiga influencerna då?

De ägnar sig åt reklam! Försöker inte ens göra det snyggt längre, säger bara rakt ut: Jag är en reklampelare. Det är därför Margeux Dietz helt ogenerat kan lägga upp en bild på sig själv bredvid 20 cheeseburgare och skriva: Ät på McDonalds!

Vad var det Schunnesson sa? Uppköpt, kommersialiserat och kontrollerat. Japp, stämmer bra!