Vecka 3 – celibat, gala och kyrklig exil

Den här veckan har jag skrivit, skrivit, skrivit. Och det har varit så kul. I dag publiceras två av mina alster – dels porträttet av biskop Martin Lönnebo, vars vishet och milda sätt golvade mig och dels intervjun med Gunilla Ek, barnmorskan som kämpat mot könsstympning i 20 år och som är en otrolig inspirerande dynamit-kvinna.

En rolig grej jag fick veta i veckan är att jag på måndag ska gå på Guldbaggegalan och bevaka den för Dagens räkning, både röda mattan och själva galan. Jag har en viss fäbless för den typen av tillställningar och är väldigt peppad. Ska bli kul att frottera mig med filmeliten (aka förmodligen stå fastklistrad vid gratismat-bordet eftersom jag inte känner en enda människa och inte kommer veta hur jag ska bete mig).

Läst: Jacob Langviks ”96 lampor” som handlar om hur människor som växte upp i kyrkan, men som av olika anledningar lämnade den som vuxna. En gemensam nämnare verkar vara att de känt sig trängda av det som de uppfattade som kristna ideal och att de blev besvikna över hur kristna i församlingen agerade. Jag har stor respekt för enskilda människors berättelser, men undrar samtidigt – har vi för stora förväntningar på kristna? Kristna människor är ju inte bättre än några andra och eftersom kyrkan är en samling människor är det naturligt att den felar. Behöver vi vara mer nådefulla?

Sett: På spåret och använt SVT-appen så man kan tävla med under tiden. Så kul!

Hört: Förra veckan skrev jag att jag skulle börja lyssna på podcasts. Det har jag gjort. Framför allt några avsnitt av ”The Liturgists” som handlar om två som vuxit upp i kyrkan, men som sedan brottats med tvivel, lämnat Gud – och kommit tillbaka till en reviderad form av tro. I avsnittet ”Lost and found” delar de sina berättelser och det är spännande lyssning, även om de då och då gränsar till det raljanta.

Sedan har jag lyssnat på OBS i P1 där Tone Schunnesson berättar om hur hon använt celibatet som en feministisk strategi. När hon under en tid avstod från män frigjordes massor av energi till annat – hon blev produktiv, kunde blicka inåt och drabbades av insikten ”att sex är något intimt som jag vill dela med någon jag känner tillit för.” Schunnessons text är intressant ur flera aspekter, men på något sätt känns det som om den feminismen har gått hela vägen runt. Att INTE leva sexuellt frigjort kan nu tolkas som en feministisk handling och nunnornas celibat lyfts fram som exempel.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *