Holy gigabyte?

Har ni sett den där print-reklamen där det står ”Silent night, holy gigabyte?” Å ena sidan är det en halv-fyndig parafrasering av ”Stilla natt” som någon klyftig copy klurat ut åt ett telefonbolag såhär inför jul. Å andra sidan blir det en symbol för hur kommersialismen tar över det som traditionellt varit heligt och fyller det med nytt innehåll.

En annan annons av ett annat telefonbolag utlovar julfrid med hjälp av ett par hörlurar. Företaget har tagit fasta på att alla inte tycker att det är superkul att umgås med släkten, men att vägen till frid ska gå via ett par hörlurar är väl lite väl andefattigt?

Kanske drar jag för stora växlar på två reklamkampanjer, men jag inte låta bli att tänka på hur företag fyller prylar med värden de inte har täckning för och hur lätt vi människor luras. Det verkligt heliga kanske är lite mer svårtillgängligt, men det håller desto längre.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *