Stå emot

Stå emot

Författaren Lena Andersson skrev en krönika för ett tag sedan om hur reklam inte biter på den rationella människan (typ). Jag gillar Andersson, men delar inte hennes orubbliga tilltro till det mänskliga förnuftet. Jag tror tvärtom att vi är väldigt påverkbara. Det gäller i allra högsta grad det vi ser på sociala medier, vilket jag blev påmind om för ett tag sedan när jag skulle köpa en ansiktskräm och valde en som jag sett på en blogg. Kopplingen till bloggen insåg jag inte förrän jag kom hem.

Ofta överskattar vi vår förmåga att stå emot alla budskap som forsar mot oss. I alla fall gör jag det. Ett tag trodde jag att jag skulle bli ”inspirerad” av att följa härliga människor som reste jorden runt och gjorde spännande projekt, men effekten blev mer depp än pepp. Jag blev varse om min egen brist och lovade därför mig själv att sluta med mitt planlösa scrollade, att sluta hoppa från den ena lyckade och lyckliga människan till den andra. Hittills har det gått ganska bra och resultatet är slående. Mindre stress och press, mer nöjd. Känns värt.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *